توسعه کارآفرینی
بهروز جمالی؛ امیر جمشیدی
چکیده
هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکتها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکتها در سالهای اولیه تأسیس، گنجاندن ارزشها و اصول اخلاقی اسلامی میتواند به طرحریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، ...
بیشتر
هدف: در دوران معاصر، اصول اخلاقی کسب و کار به عنوان یکی از اجزای اصلی برای پایداری شرکتها مطرح شده است. با توجه به شکست بسیاری از شرکتها در سالهای اولیه تأسیس، گنجاندن ارزشها و اصول اخلاقی اسلامی میتواند به طرحریزی رشد و توسعه کسب و کارها کمک بسیاری کند. توسعه پایدار مفهومی گسترده و تعاملی است که توازنی بین نیاز به رشد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و عدالت اجتماعی را حفظ میکند. هدف این مطالعه طراحی یک مدل پایداری کسب و کار در راستای ارزشهای اسلامی است. برای شناسایی و طراحی این مدل، تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.روش: برای دستیابی به هدف، ترکیبی از تحلیل محتوا و مشاوره با کارشناسان به کار گرفته شد. تحلیل محتوا برای شناسایی ارزشهای اسلامی و اخلاقی مرتبط، ابعاد توسعه، تأسیس کسب و کارهای اسلامی و استراتژیهای رشد استفاده شد. مشاوره با کارشناسان نیز برای جمعآوری بینشها و اعتبارسنجی نتایج انجام شد.یافتهها: مدل پایداری کسب و کار طراحی شده شامل استراتژیها و ارزشهای مختلف است. استراتژیهای شناسایی شده شامل شناخت زمان و فرصت، نوآوری در کار، مهارتها و دانش در کسب و کار، صداقت در معاملات، روابط سالم، جسارت، برنامهریزی، بهبود محیط کار، کنترل و نظارت، مرتبسازی بر اساس شایستگی، آموزش و تقویت مهارتها، و سیستم پاداش و تنبیه است. ارزشهای اسلامی و اخلاقی شناخته شده به عنوان اصول حاکم شامل درک تغییر، هزینهگذاری در کار، یادآوری خدا در کار، توکل به خدا، هدفگذاری و تفاند در کار، و اهتمام و تلاش در کار بود.نتیجهگیری: گنجاندن ارزشها و اصول اسلامی و اخلاقی در شیوههای کسب و کار میتواند به طراحی شرکتهای پایدار بسیار کمک کند. مدل پایداری کسب و کار طراحی شده، یک چارچوب را برای شرکتها فراهم میکند تا این ارزشها و استراتژیها را به عملیات خود یکپارچه کنند و رشد و توسعه را ترویج دهند در حالی که استانداردهای اخلاقی را حفظ میکنند. یافتههای این مطالعه میتواند کارآفرینان و رهبران کسب و کار را در ایجاد شرکتهای پایدار و با رویکرد اخلاقی هدایت کند.